NEWS

BARMAŃSKA BATALIA O MEKSYK

Już 21. maja polski finał World Class 2017! Na ostatniej prostej do zdobycia przepustki na światowe zawody rywalizuje 13 najlepszych, polskich barmanów z 5 miast: Warszawy, Krakowa, Gdańska, Łodzi i Osieku (woj. małopolskie). Zwycięzca zmierzy się pod koniec sierpnia w Meksyku z mistrzami sztuki bar

Konkurencję „Fast & Curious” fani sztuki koktajlowej będą mogli śledzić na żywo – w otwartej Rezydencji Koktajlowej World Class: w niedzielę, 21 maja (godz. 13:00 – 17:00), w warszawskiej Villi Foksal.
Wydawnictwo Lonely Planet wskazało Meksyk jako trzecią, po Kubie i Grecji, najbardziej pożądaną destynację turystyczną 2017 roku. Jednak w głosowaniu barmanów z całego świata kraj ten zająłby zapewne pierwsze miejsce – bo właśnie w Meksyku odbędzie się tegoroczny finał konkursu World Class Competition. O złoty bilet na zawody ubiega się 13 polskich barmanów, a ich ostateczne starcie będzie można zobaczyć na żywo – 21 maja w Warszawie.

Polska już po raz trzeci w historii oddeleguje swojego reprezentanta do udziału w najbardziej prestiżowym konkursie barmańskim globu – World Class Competition. Na ostatniej prostej do zdobycia przepustki na światowe zawody rywalizuje 13 najlepszych, polskich barmanów z 5 miast: Warszawy, Krakowa, Gdańska, Łodzi i Osieku (woj. małopolskie). Zwycięzca zmierzy się pod koniec sierpnia w Meksyku z mistrzami sztuki barmańskiej z 60 państw.

W majowym finale krajowych eliminacji do Diageo Reserve World Class Competition na zawodników czekają trzy konkurencje, z których jedna będzie otwarta dla publiczności. Przed uczestnikami challenge degustacyjny, w którym będą musieli rozpoznać nazwy i składniki trzech z 15 klasycznych koktajli. Polski akcent rywalizacji przyniesie konkurencja „The Journey”. Zadaniem barmanów będzie stworzenie receptur na koktajlową podróż z ich kraju pochodzenia – do Meksyku, z przystankiem na łyk ponczu.

Szczególnie widowiskowo zapowiada się klasyczna barmańska konkurencja Against the Clock, czyli na czas – pod hasłem „Fast & Curious”. Zawodnicy staną przed wyzwaniem stworzenia od 3 do 6 koktajli w zaledwie 7 minut, przy czym ocenie podlegać będzie nie tylko sprawność, ale także technika, prezentacja, kreatywność i sam koktajl oraz sposób podejmowania gości.

Konkurencję „Fast & Curious” fani sztuki koktajlowej będą mogli śledzić na żywo – w otwartej Rezydencji Koktajlowej World Class: w niedzielę, 21 maja (godz. 13:00 – 17:00), w warszawskiej Villi Foksal.


NOWE TRENDY W CATERINGU

Usługi cateringowe to jeden z najmocniejszych sektorów rynku gastronomicznego - wyceniany jest na blisko 4,5 mld.

Na jeden kęs

Finger Foods to mini dania, które należy spożywać bez użycia sztućców i talerzy. Te małe przekąski
niewątpliwie sprawdzają się na wszelkiego rodzaju bankietach i imprezach, a wszystko za sprawą ich
wielkości na tzw. jeden kęs

„Naszym znakiem rozpoznawczym są FingerCoctailTM, stanowiące artystyczne mini dania w formie
finger food” – mówi Damian Wiatrak, dyrektor zarządzający w firmie DELI Catering. „Każde z mini
dań przygotowywane jest zgodnie z architekturą kulinarną, polegającą na takich połączeniach
smakowych i produktowych, aby doznania jakie ze sobą niosą były pełnowartościową podróżą
kulinarną. Tu równie istotne są walory wizualne, jak i smakowe. Co ważne, jako dekorację stosujemy
elementy molekularne, takie jak pianki sferyczne, a także własnej produkcji kawiory o smaku coca coli
czy kiwi oraz jadalne bryłki złota, srebra lub miedzi. Do prezentacji naszych finger foodów używamy
szeregu elementów, wykonanych zarówno z materiałów biodegradowalnych, jak i żywych plastrów
drewna oraz kamieni naturalnych” - podkreśla Damian Wiatrak.

Gotowanie na „żywo”, czyli ...

Stacje live cooking to doskonały kulinarny sposób na uatrakcyjnienie wszelkich uroczystości. To
właśnie tu - na oczach gości – kucharz na bieżąco przygotowuje dla nich potrawy, opowiadając
w trakcie pokazu o przepisie i sposobie podania dania. Co ciekawe, to często sami goście mają
możliwość wyboru składników, z których ma zostać przyrządzone danie, przyłączając się tym samym do przygotowywania części dań.

„Obecnie live cooking przestaje być traktowany jako jeden z wielu elementów dobrej imprezy” –
ocenia Damian Wiatrak. „To nierzadko główny punkt uroczystości, gdzie kucharz stanowi pewnego
rodzaju atrakcję, a aktywne uczestnictwo gości pozwala na ich integrację. W ten sposób przygotowana
potrawa bez wątpienia zostanie w pamięci na dłużej. Niemniej warto pamiętać, że bezpośredni kontakt
z klientem wymaga wysokiej kultury osobistej i łatwości nawiązywania kontaktu. Stąd rola typu mistrz-
uczeń to dla kucharza niełatwe zadanie” - ocenia Damian Wiatrak.

Powiew natury

Moda na „eko” trwa nieprzerwanie od wielu lat. Niemniej obecny w segmencie usług cateringowych
trend eko obejmuje znacznie więcej niż „tylko” certyfikowane produkty – nie bez znaczenia jest tu
także dbałość o środowisko naturalne i szerzenie wiedzy o zdrowym odżywianiu.
„W Deli Catering nie tylko sięgamy po produkty zakupione od sprawdzonych rolników. Zależało nam
także na stworzeniu czegoś zupełnie nowego na rynku eventów, co stanowiłoby połączenie najlepszej
jakości produktów z ekologicznymi aranżacjami meblowymi w tle. Tak oto, wraz z firmą Star Event
oraz Siedzę na Palecie, zjednoczyliśmy siły i powstała marka EKO FOR 1000” – mówi Damian
Wiatrak. I dodaje: „Współtworząc projekt EKO FOR 1000 chcieliśmy pójść o krok dalej i stworzyćkompleksowy produkt, oparty nie tylko na zdrowym menu, lecz także i ekologicznej scenografii. Stąd EKO FOR 1000 to nie tylko specjalnie dedykowana oferta cateringowa – to także ekologiczne
aranżacje meblowe, w skład których wchodzą palety, skrzynie, a także szpule i baloty słomy. Całość
zamykają, na specjalne życzenie klienta, warsztaty kulinarne i nauka zdrowego odżywiania podczas
imprezy”.

Opakowanie do zjedzenia od zaraz

Co ciekawe, także i w kontekście samego „podawania” nie bez znaczenia jest trend eko, gdzie
opakowania z tworzyw sztucznych coraz częściej zastępuje się ich ekologicznymi odpowiednikami,
a do obsługi cateringowej chętniej wykorzystuje się szklane opakowania. W wyniku postępu
technologicznego do obsługi cateringowej coraz chętniej sięga się także po opakowania jadalne, gdzie
niewątpliwą zaletą jest możliwość tworzenia tychże opakowań z surowców powszechnie dostępnych
i tanich. Prognozuje się, że w obliczu niezwykle rygorystycznych przepisów dotyczących higieny
i bezpieczeństwa żywności, a także z uwagi na światową tendencję do wykorzystywania substancji
naturalnych, to właśnie tego typu opakowania częściowo - lub nawet całkowicie - zastąpią
konwencjonalne opakowania.


AKADEMIA INSPIRACJI MAKRO W NOWEJ ODSŁONIE

Sieć hurtowni MAKRO Cash&Carry Polska prezentuje odświeżoną Akademię Inspiracji. Uroczyste otwarcie odbyło się 11. i 12. maja w Warszawie

To wyjątkowe miejsce, łączące specjalistów z branży gastronomicznej, przeszło prawdziwą transformację wizerunkową. Podczas uroczystego dwudniowego re-otwarcia 11 i 12 maja, klienci, dziennikarze i pracownicy MAKRO mieli okazję zobaczyć budynek przy Al. Jerozolimskich 184 w Warszawie w odnowionej odsłonie.

MAKRO przygotowało dla gości wiele atrakcji, m.in. symboliczne przecinanie wstęgi, eksperymenty w kuchennym laboratorium oraz spotkania z ekspertami w specjalnych strefach smakowych: z inspiracjami czekoladowymi, winnymi, piwnymi, koktajlowymi i kawowymi oraz z nowalijkami produktowymi i biznesowymi. O najnowszych trendach w świecie gastronomii opowiadała strateg marketingowy Weronika Lewandowska. Dziennikarka i prezenterka Katarzyna Burzyńska-Sychowicz przekonywała, że można przygotowywać desery bez cukru. Natomiast szef kuchni Jan Kuroń poprowadził warsztaty z kulinarnej ekonomii i sprytnego gotowania z resztek. Do racjonalnego gospodarowania żywnością i ograniczania jej marnowania zachęcała także Maria Kowalewska z Federacji Polskich Banków Żywności. Na gości czekały quizy i konkursy z nagrodami takimi jak: książki z autografami, przewodniki, sprzęt kuchenny, kawy i wina.

Akademia Inspiracji oferuje merytoryczne i praktyczne wsparcie dla partnerów biznesowych i klientów MAKRO. To miejsce, w którym eksperci doświadczeni w różnych dziedzinach nie tylko przekazują wiedzę niezbędną do codziennego prowadzenia biznesu, ale też rozbudzają pasję. W ofercie Akademii Inspiracji znajdują się m.in. warsztaty live cooking oraz szkolenia baristyczne, sommelierskie, kelnerskie czy kulinarne. Natomiast z myślą o pracownikach i kierownikach MAKRO funkcjonuje Akademia Aktywnej Sprzedaży.


MAGAZYN

Nr 170/2017

NA OKŁADCE: Młoda krew poznańskiej gastronomii, Krzysztof Łapawa
W ŚRODKU: rozmowa z Jonathanem Knightem i Nickiem Shapirą z Jamie Oliver Restaurant Group.


PARTNERZY

Advertisement