NEWS

GRUZIŃSKIE WINA SĄ NAJSTARSZE NA ŚWIECIE

Opublikowane w czasopiśmie PNAS* wyniki najnowszych badań naukowych dowodzą, że Gruzini z rejonu Kaukazu wytwarzali i pili wino już w neolicie (6 tys.- 5,8. tys. lat p.n.e.).

Są to najstarsze materialne dowody na uprawę winorośli i produkcję wina, datowane na około 600-1000 lat wcześniej niż znaleziska odkryte na stanowisku Hajji Firuz Tepe w paśmie górskim Zagros w Iranie.
Wiek zgromadzonych przez archeologów materiałów został potwierdzony dzięki wykorzystaniu
zaawansowanych technologii. Badaniu poddano artefakty wydobyte ostatnio na dwóch położonych na
terenie Gruzji stanowiskach archeologicznych, na których wykopaliska prowadzi międzynarodowy
zespół pod kierownictwem Patricka McGoverna, dyrektora naukowego Pennsylvania University,
nazywanego „Indianą Jonesem starożytnego wina”.


Gruzja, która leży pomiędzy Europą i Azją u stóp Kaukazu nad brzegiem Morza Czarnego jest znanym
ośrodkiem produkcji wina, które jest nadal wytwarzane z wykorzystaniem tradycyjnych technik. Właśnie
dlatego kraj cieszy się zainteresowaniem miłośników tego trunku oraz zawodowych sommelierów.
We współczesnej Gruzji nadal kultywuje się starożytne tradycje produkcji wina w kwerwi, gigantycznych
glinianych amforach, które są zakopywane w ziemi, aby uzyskać trunek o charakterystycznej
bursztynowej barwie. Ta unikatowa, tradycyjna technika produkcji została wpisana na listę dziedzictwa
kulturowego UNESCO.


Niedawno wielowiekowe tradycje produkcji gruzińskiego wina zostały zaprezentowane w La Cité du Vin
w Bordeaux, centrum kulturalnym promującym żywą kulturę wina. Otwarto w nim specjalną wystawę
zatytułowaną „Gruzja – kolebka winiarstwa”. Kraj ten był pierwszym regionem winiarskim, zaproszonym
przez gospodarzy, by przedstawić swoje dziedzictwo. Na wystawie przygotowanej przez rząd Gruzji,
Gruzińskie Muzeum Narodowe w Tbilisi oraz Gruzińskie Stowarzyszenie Wina pokazano 125
przedmiotów oraz archiwalnych zdjęć z kolekcji Gruzińskiego Muzeum Narodowego. Głównymi
motywami ekspozycji są gruzińska mitologia, folklor, sztuka i tradycje biesiadne, w których wino pełni
jedną z głównych ról. Wystawa odwiedzi najprawdopodobniej inne miasta świata w późniejszym
terminie.

fot. Miles Willis


TARGI BEETWEN KITCHEN & DINING ROOM - II EDYCJA

W dniach 18-19 listopada w Hali Koszyki, w Warszawie odbędzie się druga edycja BETWEEN kitchen & dining room. Jest to nowy cykl targów, na których prezentują się firmy i marki związane z kuchnią oraz jadalnią, m.in.: ceramika, naczynia, małe AGD, akcesoria dekoracyjne, meble oraz artykuły spożywcze.

Na pierwszym piętrze Koszyków pojawi się selekcja 30 wystawców, głównie polskich firm.

Oryginalną i piękną ceramikę użytkową zaprezentują m.in. Julia Janus, Marta Krasna-Kornak, czy sklep internetowy Venez Design. Frimy 3deski i Holdis pojawią się z drewnianymi stołami. Więcej drewnianych akcesoriów kuchennych będzie można zakupić od stolarni „Fabryka Trocin”.

Sklep QForma zaprezentuje produkty i akcesoria kuchenne, które są przyjazne naturze i wpisują się w ekologiczną filozofię Zero Waste.

Na targach będzie można także zaopatrzyć się w elementy dekoracyjne, takie jak kompozycje roślinne zamknięte w szklanych naczyniach „Las w słoiku”, czy drukowane stare grafiki, plakaty i akwarele ze sklepu Grafiteria.

Uzupełnieniem oferty będzie selekcja firm z ekologicznymi produktami spożywczymi, m.in.: Coco Bowls ze zdrowymi superfoodsami, granolami, masłami orzechowymi i smoothies czy Wild Grass z napojami na bazie herbaty.

 

Partnerem Between jest Restaurant Week Polska.

 

 

BETWEEN kitchen & dining room

Hala Koszyki, Warszawa

sobota: 11:00 – 21:00

niedziela: 12:00 – 19:00

 

Wejście na Targi jest bezpłatne

 

Facebook: https://www.facebook.com/events/299808300426276/

 

 


PONAD 270 UCZESTNIKÓW NA MIKSERZE KULINARNYM

Na młodych adeptów sztuki kulinarnej, obecnych 26 października w Akademii Inspiracji MAKRO w Warszawie, czekały prezentacje, prelekcje i pokazy kulinarne, poszerzające ich wiedzę z dziedziny gastronomii.

Jakub Steuermark, szef kuchni Oerlemans, na pokazie kulinarnym zaprezentował m.in. zestaw shake’ów z polskich owoców oraz polskie warzywa starych odmian jako przykład dodatków do dań mięsnych i rybnych. Z kolei prezentację produktową przeprowadził Radosław Pernach – starszy specjalista ds. warzyw i owoców w MAKRO Polska. Zaprezentował uczestnikom egzotyczne warzywa i owoce, opowiedział o ich właściwościach i zastosowaniu oraz podzielił się ciekawostkami o pochodzeniu truskawek czy włoszczyzny. Adepci sztuki kulinarnej mieli także okazję wysłuchać prelekcji Macieja Nowickiego. Szef kuchni Muzeum Pałacu Jana III w Wilanowie opowiedział m.in. o rekonstrukcji polskiej XVII-wiecznej sztuki kulinarnej.

Po Mikserze Kulinarnym kilkuset uczniów rozwiązało test sprawdzający wiedzę. Dwie osoby, które zdobędą najwyższy wynik, wygrają staże – w restauracji Babinicz w kompleksie Dworzysko w Szczawnie-Zdroju u Wojciecha Harapkiewicza oraz w Muzeum Pałacu Jana III w Wilanowie, pod okiem Macieja Nowickiego.

Partnerami programu Szef dla Młodych Talentów są: Żółty Przewodnik Gault&Millau Polska – prestiżowy, międzynarodowy przewodnik prezentujący najlepsze restauracje, hotele i produkty w Polsce oraz ChemaN – producent profesjonalnej odzieży dla gastronomii, który przygotowuje koszulki i bluzy dla uczestników Mikserów Kulinarnych oraz zdobywców staży. Partnerem spotkania był Oerlemans Foods Polska – producent wysokiej jakości mrożonych warzyw i owoców.

Szef dla Młodych Talentów to program odpowiedzialności społecznej, prowadzony przez MAKRO Polska z myślą o uczniach szkół gastronomicznych. Jego celem jest integrowanie szkół gastronomicznych z sektorem HoReCa oraz tworzenie młodych kucharzom możliwości nauki od najlepszych szefów kuchni. W pierwszej edycji programu w dziewięciu Mikserach Kulinarnych udział wzięło 1100 uczestników z całej Polski, spośród których piętnastu wygrało staże w wiodących restauracjach. Z myślą o uczniach powstają także materiały edukacyjne i książka „Mix Wiedzy Kulinarnej”.

 

MAGAZYN

Nr 169/2017

NA OKŁADCE: Kobieta roślinożerna. Restauratorka Malka Kafka
W ŚRODKU: wywiad ze Sławomirem Korczakiem,właścicielem cukierni Polska European Bakery & Chocolate w Meksyku.


PARTNERZY

Advertisement