NEWS

TYKWA, AWOKADO, OMLET. LISTA SKŁADNIKÓW NA SUSHI DLA WEGETARIAN

Choć mogłoby się wydawać, że sushi to danie przede wszystkim dla mięso-, a właściwie rybożerców, japoński specjał smakuje także wegetarianom, a nawet weganom.

Czym tak naprawdę jest sushi? Łódź czy Tokio – przepis na to japońskie danie jest dokładnie takie sam. Możesz sięgnąć m.in. po maki, a więc sushi zawinięte w wodorosty nori, uramaki (odwrócone maki, z ryżem na wierzchu), jak i po nigiri, w którym dodatkowe składniki są po prostu położone na ryżu. Pewne jest jedno: każdy z tych niewielkich ruloników wygląda jak prawdziwe dzieło sztuki. Może tak być również, gdy pominiesz składniki pochodzenia zwierzęcego, czyli ryby i owoce morza. Bez nich japoński specjał może smakować równie intrygująco.Oto kilka inspiracji, dzięki którym przekonasz się, że to możliwe.

 

Przekąska pełna witamin i minerałów

 

Dlaczego warto przygotować sushi, także to w wersji wege? Smak jest oczywistym powodem, ale… niejedynym. Spójrz na to danie również pod kątem jego wartości odżywczej. Wystarczy wziąć pod lupę same wodorosty nori, które zawierają np. znacznie więcej przyswajalnego żelaza niż mięso – aż 40 mg na 100 g! A jeżeli dołożysz do tego wartościowe składniki warzywne – np. awokado, marchewkę czy paprykę, sięgniesz po pełne witamin i minerałów tofu oraz nabiał, taki jak klasyczny serek Philadelphia, który dostarczy ci białka – zyskasz pełnowartościowy posiłek, który doda ci energii. 


Wegetariańskie sushi: lista składników


Co będzie ci potrzebne, aby przygotować wegetariańskie sushi? Po pierwsze i najważniejsze – odpowiednio przyrządzony ryż. Przepis na jego przygotowanie znajdziesz w wielu miejscach. Choć może się to wydawać skomplikowane, spróbuj. Przekonasz się, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Wystarczą dobrej jakości składniki i odrobina cierpliwości, a na pewno uda ci się uzyskać odpowiednią konsystencję i smak.
Pamiętaj: wysoka jakość składników odnosi się również do tych warzywnych i mlecznych, po które sięgniesz, przygotowując swoje wegetariańskie sushi – w Łodzi, Warszawie i każdym innym zakątku Polski znajdziesz już produkty z wysokiej półki. Zainwestuj w nie, żeby uzyskać smak, jak w prawdziwym sushi barze.
Gdy chodzi o warzywne składniki, na liście must buy powinny znaleźć się np.:
awokado – doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych i bardzo smaczny, kremowy owoc, który wzmocni smak każdego maki – pamiętaj, aby skropić je delikatnie sokiem z limonki, aby zachowało swój oryginalny kolor
marchewka – pokrojona w cienkie słupki doda odrobiny słodkości do kompozycji
ogórek – w połączeniu z awokado i serkiem Philadelphia stworzą delikatną kompozycję – przygotuj przy ich pomocy uramaki i nie zapomnij ich obtoczyć w czarnym oraz białym sezamie
batat – koniecznie ugotowany, ponieważ warzywo na surowo jest zbyt twarde – pokrój go w długie, grubsze paski.
Możesz również sięgnąć po bardziej tradycyjne i typowo japońskie składniki, takie jak: śliwka umeboshi, rzodkiewka marynowana daikon, tykwa czy sejtan. W kompozycjach wege sprawdzają się również kiełki (np. rzodkiewki bądź brokuła), śliwki suszone, tykwa, sałata karbowana, a także papryka.

 

A może omlet?


Skoro pomijasz w sushi rybę czy krewetki, pozbawiasz go białkowych składników. Aby zachować zdrowy balans i dostarczyć organizmowi także tego składnika, możesz zastąpić owoce morza wysokobiałkowymi zamiennikami.
Na nigiri dobrze zaprezentuje się… omlet. Tak, tak: ten smażony z jajek, mąki i smażony na maśle. W tradycyjnych japońskich przepisach taki omlet nazywa się tamago i jest przygotowywany na specjalnej prostokątnej patelni. Możesz jednak przygotować również ten zwykły. Ciekawie zaprezentuje się zwinięty na nigiri, ale również wewnątrz klasycznych maki. Sięgnij również po tofu – jest pełne odżywczych aminokwasów, a także składników mineralnych.
Nieodzowny w wielu kompozycjach staje się serek Philadelphia. Jest wykorzystywany również w klasycznym sushi, ale i w tym w wersji wegetariańskiej dostarczy trochę białka.

 

Nie masz czasu przygotować wegetariańskiego sushi? W Łodzi i innych miastach możesz je również zamówić

 

Nawet tradycyjne sushi bary dostrzegają, że grupa klientów, którzy preferują wegetariańskie posiłki, rośnie z miesiąca na miesiąc i właśnie z myślą o nich wprowadzają do swojej oferty również wersję sushi bez ryb. Aby znaleźć odpowiednie dla siebie propozycje, wystarczy przejrzeć menu polecanych lokali – np. na laptopie czy smartfonie i… po prostu złożyć zamówienie. To również dobra opcja dla tych, którzy na co dzień jedzą mięso, ale chcą przetestować sushi również w wersji wegetariańskiej. Takie może być równie smaczne, a przy tym bardzo zdrowe.


MAGAZYN

Nr 176/2018

NA OKŁADCE: Obsługa na medal, spowiedź polskich kelnerów.
W ŚRODKU: Wywiad: René Redzepi o Nomie 2.0.




PARTNERZY

Advertisement