NEWS

KULINARIA NA FESTIWALU NOWE EPIFANIE

Festiwal odbędzie się w dniach 14.02-25.03 w Warszawie a motywy przewodnie części kulinarnej to: post, przednówek i prostota.

Z okazji festiwalu niektóre restauracje wprowadzają specjalne festiwalowe menu postne i inicjatywa rozwija się z każdym kolejnym rokiem. Kuratorką kulinarną festiwalu jest Monika Kucia.

Podczas tegorocznej edycji odbędą się:

- 24 lutego: warsztaty dobroczynne Krystyną Zgódką, gospodynią na plebanii, dla podopiecznych Wspólnoty Sant'Egidio 

- 27 lutego w Centrum Sztuki Współczesnej: Bieda Król - wydarzenie artystyczno-kulinarne o resztkach i śmieciach, i o tym, co popsute i niechciane, a co może dać nam zaskakująco dużo. Wydarzenie przygotowane wspólnie z: Alicją Patanowską i Michałem Czekajło w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Pojawią się: niezwykła porcelana we fragmentach, jadalne pleśnie, a na pile zagra Anna Bojara-Czarnecka

- 10 marca: warsztaty historyczne "Królowie postu: ocet, miód i chrzan" w Pałacu w Wilanowie

- 13 marca: na temat kuchni postnej i roślinnej z Martą Dymek i Pawłem Bravo


Szczegółowy opis znajdziecie na stronie: http://noweepifanie.pl/wszystkie-wydarzenia-festiwalu/#Kulinaria


LANTMANNEN UNIBAKE ZWIĘKSZA SWOJE MOŻLIWOŚCI W POLSCE

Warszawa, Nowa Sól, 6 lutego 2018 r. Lantmannen Unibake - skandynawski producent pieczywa, obecny w Polsce od początku lat ‘90, uruchomił w Nowej Soli nowy zakład produkcyjny.

To już trzeci i zarazem największy oraz najbardziej nowoczesny zakład firmy w Polsce, a także drugi co do wielkości w Europie.

Lantmannen Unibake – producent pieczywa świeżego i mrożonego (przeznaczonego do odpieku w sklepach), właściciel takich marek jak Schulstad  i Schulstad Bakery Solutions, znacząco zwiększa swoje możliwości w Polsce. Po dwóch latach od rozpoczęcia budowy spółka uruchomiła w Nowej Soli nowoczesny zakład produkcyjny o powierzchni 24,6 tys. metrów kwadratowych.

– Polska jest dla nas kluczowym rynkiem - piekarnia w Nowej Soli to już trzecia, zarazem nasza największa i najbardziej nowoczesna piekarnia w Polsce, a także druga co do wielkości w Europie. Dzięki nowej inwestycji znacząco zwiększają się nasze możliwości – zarówno jeśli chodzi o asortyment, wielkość produkcji jak i eksport. Nowa piekarnia to także nowe miejsca pracy, w tym pośrednie – u polskich dostawców, powiedział Jacek Górecki, Dyrektor Zarządzający Lantmannen Unibake na Region Polski i Węgier.

W styczniu do użytku oddana została pierwsza linia produkcyjna (w sumie do końca roku 2019 planowane są trzy), która wytwarzać będzie szeroki asortyment pieczywa typu fast food – bułki do hamburgerów i hot dogów, w wielu rozmiarach i kształtach, z różnymi rodzajami posypek i dodatków. Może ona wytwarzać w sumie 450 milionów bułek (24 tys. ton) rocznie. To znaczące, przeszło                          50-procentowe zwiększenie dotychczasowych możliwości produkcyjnych firmy w Polsce. Nowa piekarnia to także znaczący wzrost eksportu – zakład w Nowej Soli  pozwoli na 5-krotne zwiększenie eksportu pieczywa produkowanego w naszym kraju przez Lantmannen Unibake.

Nowa linia produkcyjna jest bardzo nowoczesna, zastosowano na niej m.in. takie innowacyjne rozwiązania jak mroźnię wbudowaną w linię produkcyjną tzw. mroźnię ‘in-line’. Bułki po upieczeniu poddawane są głębokiemu mrożeniu jeszcze przed włożeniem do kartonów (podczas mrożenia bułki są zapakowane tylko w foliową zgrzewkę;  już w ciągu 1h od wypieczenia osiągają temperaturę -12oC). Dzięki temu produkty nie gniotą się podczas transport oraz zachowują swoje parametry (m.in. nie dochodzi do rozpoczęcia procesu starzenia zaraz po wypieczeniu, zachowują optymalną świeżość).

Zakład w Nowej Soli korzystać będzie z najwyższej jakości surowców, głównie od polskich dostawców (m.in. młyny, cukrownie, producenci drożdży, opakowań, dostawcy energii i gazu).

Głównymi odbiorcami pieczywa z Nowej Soli będą międzynarodowe, duże sieci restauracji szybkiej obsługi sprzedające hamburgery i hot dogi, a także inni klienci z rynku gastronomicznego (HoReCa): restauracje, bary, stacje benzynowe. Około 50% produkcji trafi na rynek polski, pozostała część – na rynek niemiecki, a także do Czech, Słowacji, Państw Bałtyckich i Skandynawii. Obecnie trwa produkcja testowa, rozpoczęcie sprzedaży planowane jest jeszcze w pierwszym kwartale 2018 roku.

Do końca roku 2019 w piekarni w Nowej Soli będą trzy linie produkcyjne, wytwarzające 60 tys. ton pieczywa rocznie. Będzie to przede wszystkim różnego typu pieczywo mrożone, w szczególności takie grupy produktowe, jak pieczywo typu fast food oraz mrożone bułki, bagietki i chleby do odpieku w sklepie. Nowa piekarnia, w połączeniu z obecną bazę produkcyjną, to także zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o dedykowane linie – różna wielkość linii produkcyjnych pozwoli realizować zarówno wielkie zamówienia, jak i dedykowane produkty na akcje sezonowe, ułatwi też szybki i efektywny rozwój nowych produktów.

W nowym zakładzie realizowane jest skandynawskie podejście do zrównoważonego rozwoju, mające na uwadze dbanie o środowisko naturalne. W piekarni Nowej Soli wykorzystywana jest ‘zielona’ energia - pochodząca ze źródeł odnawialnych. Instalacja chłodnicza i piece zostały zoptymalizowane energetycznie, np. ich ciepło jest odzyskiwane i wykorzystywane w innych częściach zakładu. W zakładzie zastosowane zostało oświetlenie typu LED, a na parkingu zainstalowano stacje ładowania samochodów elektrycznych. Realizacja inwestycji, zarówno na etapie przygotowawczym, jak i operacyjnym, była prowadzona w sposób możliwie najlepiej chroniący środowisko naturalne, z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków bezpieczeństwa i najnowszych technologii.

Dotychczasowa wartość inwestycji w Nowej Soli to 37 mln EUR, a jej całkowita wartość do końca roku 2019 wyniesie 75 mln EUR. Wydatki te obejmują wybudowanie hali produkcyjnej wraz z niezbędną infrastrukturą (m.in. chłodnie, pomieszczenia magazynowe, budynki i pomieszczenia biurowe i techniczne), a także zakup i instalację maszyn oraz niezbędnych urządzeń. Nowa piekarnia – to nowe miejsca pracy. Docelowo w Nowej Soli zatrudnienie znajdzie 110 pracowników. Oznacza to wzrost zatrudnienia Lantmannen Unibake w Polsce o prawie 25% (obecnie firma zatrudnia w naszym kraju ponad 450 osób).

Lantmannen Unibake w Polsce
Lantmannen Unibake jest obecny w Polsce od 25 lat od początku lat dziewięćdziesiątych. Oprócz nowo otwartej piekarni w Nowej Soli produkcja odbywa się w dwóch zakładach (w Poznaniu i w Nieporęcie koło Warszawy), gdzie działa łącznie 7 linii produkcyjnych, na których wypiekane są m.in. produkty takich marek jak: Schulstad i Schulstad Bakery Solutions. Spółka oferuje szeroki wybór różnorodnych wyrobów piekarskich, takich jak pieczywo przeznaczone do odpieku w sklepach (bagietki, bułki, ciabaty), pieczywo pakowane (tosty, chleby żytnie i mieszane) oraz szeroką gamę produktów przeznaczonych dla gastronomii (bułki do hamburgerów, hot dogów, zapiekanek, kebabów, panini i inne).

Produkty Lantmannen Unibake dostępne są we wszystkich największych sieciach handlowych, w mniejszych sklepach osiedlowych, a także na stacjach benzynowych i w restauracjach szybkiej obsługi. W roku 2017 spółka sprzedała ponad 30 tys. ton świeżego i mrożonego pieczywa o łącznej wartości ponad 200 mln zł. Oprócz podmiotów krajowych odbiorcami jej produktów są także podmioty działające na rynkach zagranicznych, w takich krajach jak: Niemcy, Czechy, Słowacja, Białoruś, Ukraina czy kraje skandynawskie. Spółka korzysta z szerokiej gamy dostawców, a niemal wszystkie surowce kupowane są na rynku polskim.


MAKRO POLSKA ROZPOCZYNA NOWY KONKURS DLA SZKÓŁ GASTRONOMICZNYCH

Sieć hurtowni MAKRO Polska w ramach projektów Szef dla Młodych Talentów i Rok Marek Własnych rozpoczyna konkurs Wyzwanie MAKRO Chefa.

Inicjatywa skierowana do szkół i klas gastronomicznych ma na celu promocję kuchni tradycyjnej oraz nowych marek własnych: MAKRO Chef, MAKRO Professional i MAKRO Premium.

Do konkursu Wyzwanie MAKRO Chefa sieć hurtowni MAKRO Polska zaprosiło szkoły gastronomiczne z całej Polski. Do udziału zakwalifikowało się dwadzieścia szkół m.in. z Warszawy, Nakła Śląskiego, Starachowic, Szczytna, Bochni, Garwolina czy Wejherowa. „Zainteresowanie konkursem przerosło nasze oczekiwania – spłynęło do nas blisko pięćdziesiąt zgłoszeń w różnej formie, również filmów czy rymowanek” – mówi Joanna Purzycka, koordynatorka projektu. Zakwalifikowane szkoły wyznaczą reprezentujące je zespoły złożone z uczniów i nauczycieli, których zadaniem będzie przygotowanie autorskiego przepisu na danie tradycyjne z wykorzystaniem m.in. produktów marki MAKRO Chef: kaszy gryczanej, chrzanu tartego i miodu gryczanego, które to zapewni sieć hurtowni.

Najciekawsze trzy zgłoszenia wybierze jury w składzie: Magdalena Figurna (rzecznik prasowy MAKRO Polska), Sławomir Leszczyński (kierownik działu marki własnej w MAKRO Polska), Joanna Purzycka (koordynatorka konkursu), Paweł Serafin (szef kuchni Akademii Inspiracji MAKRO w Warszawie) oraz Cezary Powała i Michał Grzywacz (szefowie kuchni pokazowej hali MAKRO nr 1 w Warszawie). Dodatkowo przyznana zostanie nagroda publiczności dla zespołu, którego przepis zdobędzie największą liczbę polubień na fanpage’u programu Szef dla Młodych Talentów na Facebooku.

Do zdobycia są nagrody: publikacja w międzynarodowej książce kucharskiej wydanej przez METRO AG, zestawy noży MAKRO Professional oraz bony na zakupy do MAKRO. Oprócz szansy na nagrodę, każda z dwudziestu szkół otrzyma od MAKRO Polska zestaw produktów spożywczych MAKRO Chef i środków czystości MAKRO Professional.

„Celem konkursu jest zachęcenie szkół do zagłębienia się w kuchnię tradycyjną poprzez kreatywne wykorzystanie produktów naszej nowej marki własnej MAKRO Chef oraz poszukiwanie nowych smaków i połączeń. Mamy nadzieję, że dzięki temu reprezentujący szkoły uczniowie – pod opieką swoich nauczycieli – będą mogli jeszcze bardziej rozwijać swoją wyobraźnię, pasję i talent kulinarny” – dodaje Joanna Purzycka.

Pierwsza edycja konkursu potrwa do marca. Kolejne dwie edycje zaplanowane są na kwiecień i wrzesień.

Konkurs Wyzwanie MAKRO Chefa prowadzony jest przez MAKRO Polska w ramach Roku Marek Własnych oraz projektu Szef dla Młodych Talentów – programu odpowiedzialności społecznej, którego celem jest integrowanie szkół gastronomicznych z sektorem HoReCa oraz tworzenie młodym kucharzom możliwości nauki od najlepszych szefów kuchni poprzez Miksery Kulinarne, staże oraz materiały edukacyjne, w tym książkę „Mix Wiedzy Kulinarnej”. Więcej informacji o konkursie można znaleźć na stronie internetowej www.szefdlamlodych.pl.


MAGAZYN

Nr 172/2018

NA OKŁADCE: Z zamiłowania do dobrego jedzenia. Krzysztof Janiszewski, restaurator.
W ŚRODKU: gastronomiczny potencjał Instagrama. Czy social media są niezbędne w marketingu restauracji?


PARTNERZY

Advertisement